Τα οφέλη της άσκησης στην καρδιά είναι αδιαμφισβήτητα. Τα άτομα που ασκούνται τακτικά βελτιώνουν το καρδιαγγειακό τους προφίλ και μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο εμφράγματος του μυοκαρδίου έως και 50%. Παράλληλα νέες μελέτες δείχνουν μείωση του ποσοστού εμφάνισης κολπικής μαρμαρυγής – της πιο συχνής αρρυθμίας στους ηλικιωμένους – κατά 7% σε ασθενείς που έχουν πολύ καλή καρδιοαναπνευστική δοκιμασία κόπωσης.
Επίσης η άσκηση προάγει τη μακροζωία, καθυστερεί της έναρξη της άνοιας , μειώνει τον κίνδυνο ορισμένων κακοηθειών , ενώ δρα και ως αντικαταθλιπτικό. Τα οφέλη αυτά έχουν δειχθεί σε μελέτες με ήπια- το πολύ μέτρια- άσκηση. Οι αθλητές ασκούνται σε επίπεδα πολύ μεγαλύτερα των συνιστώμενων και πλησιάζουν – αν όχι ξεπερνούν πολλές φορές – τα όρια της ανθρώπινης αντοχής.
Η φυσιολογική προσαρμογή της καρδιάς στις αυξημένες απαιτήσεις της άσκησης περιλαμβάνει γενικά αύξηση των διαστάσεων και της μάζας της κατά 10-20%. Επίσης κάποιες αρρυθμίες – αθώες ή και επικίνδυνες – μπορεί να εκλυθούν κατά τη διάρκεια έντονης σωματικής καταπόνησης. Κάποιες καρδιακές παθήσεις προσομοιάζουν με τις μεταβολές που επιφέρει η έντονη άσκηση και ιδιαιτέρως η υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια (Hypertrophic cardiomyopathy). Η χρήση , τέλος, από τους αθλητές διαφόρων «απαγορευμένων» και μη ουσιών για αύξηση μυικού όγκου και αντοχής μπορεί να επιφέρει σοβαρές – ακόμη και μη αναστρέψιμες – βλάβες στο μυοκάρδιο.
Το αρχαίο ρητό » παν μέτρον άριστον» λοιπόν ισχύει και για την άσκηση. 30-45′ αεροβικής άσκησης (γρήγορο περπάτημα – τρέξιμο – κολύμπι) 4-5 φορές την εβδομάδα είναι αρκετά για να μας δώσουν όλα τα οφέλη της άσκησης στο καρδιαγγειακό – και όχι μόνο – σύστημα. Η ενασχόληση με τον αθλητισμό είναι κάτι πολύ ωραίο , όμως θα πρέπει να γίνεται με σωστή επίβλεψη, υπευθυνότητα και τακτικό έλεγχο από τους ειδικούς.